Povezivanje nacizma sa okultizmom javlja se u širokom spektru teorija, spekulacija i istraživanja porekla nacizma i mogućeg odnosa nacizma sa različitim okultnim tradicijama.
Takve ideje cvetaju kao deo popularne kulture barem od ranih 1940-ih (tokom Drugog svetskog rata) i ponovo dobijaju popularnost počev od 1960-ih. Knjige na tu temu uključuju Jutro mađioničara (1960) i Koplje sudbine (1972).
Nacizam i okultizam su takođe predstavljeni u brojnim dokumentarnim filmovima, filmovima, romanima, stripovima i drugim izmišljenim medijima. Tipični primeri uključuju film Raiders of the Lost Ark (1981), seriju video igara Volfenstein i seriju stripova Hellboi (1993 nadalje). Istoričar Nicholas Goodrick-Clarke analizirao je tu temu u svojoj knjizi Okultni koreni nacizma iz 1985. godine u kojoj je tvrdio da zapravo postoje veze između nekih ideala ariozofije i nacističke ideologije. Takođe je analizirao probleme brojnih popularnih knjiga o okultnoj istoriografiji napisanih na tu temu. Goodrick-Clarke je težio da empiriju i sociologiju odvoji od moderne mitologije nacističkog okultizma koja postoji u mnogim knjigama koje su „nacistički fenomen predstavljale proizvod tajnog i demonskog uticaja“. Većinu njih je ocenio kao „senzacionalne i nedovoljno istražene“.
Ariosophi
Knjiga istoričara Nicholasa Goodrick-Clarke-a iz 1985. godine, Okultni koreni nacizma, raspravljala je o mogućnosti veza između ideja okultizma i ideja nacizma. Glavna tema knjige bio je rasističko-okultni pokret Ariozofije, glavne celine nacionalističkog ezoterizma u Nemačkoj i Austriji tokom 1800-ih i početkom 1900-ih. Svoje delo je opisao kao „podzemnu istoriju, koja se bavi mitovima, simbolima i fantazijama koje utiču na razvoj reakcionarnog, autoritarnog i nacističkog stila razmišljanja“. Usredsredio se na ovu neispitanu temu istorije, jer „fantazije mogu da postignu uzročni status nakon što se institucionalizuju u verovanjima, vrednostima i društvenim grupama“. On opisuje Volkisch pokret kao svojevrsnu antimodernističku, antiliberalnu reakciju na mnoge političke, socijalne i ekonomske promene koje su se dogodile u germanskoj Evropi krajem 1800-ih. Deo njegovog argumenta je da su brza industrijalizacija i uspon gradova promenili „tradicionalni, seoski društveni poredak“ i naišli na sukob sa „predkapitalističkim stavovima i institucijama“ tog područja. Opisao je rasno elitistički pangermanizam pokret etničkih nemačkih Austrijanaca kao reakciju na to da Austrija nije uključena u Nemačko carstvo Bismarck. Goodrick-Clarke je izneo mišljenje da je ariosofistički pokret prihvatio Volkisch-ove ideje, ali je dodao okultne teme o stvarima poput masonerije, kabalizma i rozenkrojcerstva kako bi “dokazao da se savremeni svet zasniva na lažnim i zlim principima”. Ariosofističke „ideje i simboli filtrirali su se do nekoliko antisemitskih i nacionalističkih grupa u kasnoj Vilhelmini Nemačkoj, iz kojih je rana nacistička stranka nastala u Minhenu nakon Prvog svetskog rata“. Pokazao je neke veze između dvojice ariosofa i Hajnriha Himlera.
Savremena mitologija
Postoji uporna ideja, široko zastupljena u senzacionalističkom žanru književnosti, da su nacisti uglavnom inspirisali i režirali okultne agencije od 1920. do 1945. Dodatak E knjige Goodrick-Clarkea nosi naslov Savremena mitologija nacističkog okultizma. U njemu daje izuzetno kritički pogled na veći deo popularne literature o toj temi. Prema njegovim rečima, ove knjige opisuju Hitlera i naciste kao da ih kontroliše „skrivena sila … okarakterisana ili kao dekarnirani entitet (npr.„ Crne sile “,„ nevidljive hijerarhije “,„ nepoznati pretpostavljeni “) ili kao magični elita u udaljenom dobu ili na udaljenom mestu “. Pisce ovog žanra nazivao je „kriptoistoričarima“. Žanrovska dela, napisao je, bili su tipično senzacionalni i nedovoljno istraženi. Potpuno nepoznavanje primarnih izvora bilo je zajedničko većini autora, a nepreciznosti i divlje tvrdnje ponavljao je svaki novopridošli u žanru dok nije postojala obilna literatura, zasnovana na potpuno lažnim ‘činjenicama’ o moćnom Thule društvu, nacističkim vezama sa Istokom i Hitlerova okultna inicijacija.
U novom predgovoru za izdanje Okultnih korena iz 2004. … Goodrick-Clarke komentariše da je 1985. godine, kada se njegova knjiga prvi put pojavila, „nacistička„ crna magija “smatrana temom za senzacionalne autore u potrazi za snažnom prodajom“. U svom delu Crno sunce iz 2002. godine, koje je prvobitno bilo namenjeno praćenju opstanka okultnih nacističkih tema u posleratnom periodu, Goodrick-Clarke je smatrao neophodnim da se tema ponovo obrati. Jedno poglavlje u knjizi posvećuje „nacističkim misterijama“, dok tamo naziva polje nacističkog okultizma. Drugi pouzdani rezimei razvoja žanra napisali su nemački istoričari. Nemačko izdanje Okultnih korena … uključuje esej „Nationalsozialismus und Okkultismus“ („Nacional-socijalizam i okultizam“), koji vodi poreklo spekulacija o nacističkom okultizmu još u publikacijama s kraja 1930-ih, a koji je potom preveden Goodrick-Clarke-a na engleski jezik. Nemački istoričar Michael Rißmann takođe je uključio duži „izlet“ o „Nationalsozialismus und Okkultismus“ u svoju hvaljenu knjigu o verskim verovanjima Adolfa Hitlera.
Prema Goodricke-Clarke-u, spekulacije o nacističkom okultizmu nastale su iz „posleratne fascinacije nacizmom“. „Užasna fascinacija“ nacizma zapadnim umom proizlazi iz „neobičnog intermedija u modernoj istoriji“ koji predstavlja posmatraču nekoliko decenija kasnije. Idolizacija Hitlera u nacističkoj Nemačkoj, njegova kratkotrajna dominacija na evropskom kontinentu i ekstremni antisemitizam nacizma izdvojili su ga od ostalih perioda moderne istorije. „Izvan čisto sekularnog referentnog okvira, osetilo se da je nacizam oličenje zla u savremenom režimu dvadesetog veka, monstruozni paganski recidiv u hrišćanskoj zajednici u Evropi.“ Početkom šezdesetih godina prošlog veka, „čovek je sada mogao jasno otkriti mistiku nacizma“. Senzacionalističko i maštovito predstavljanje njegovih figura i simbola, „ošišanih svim političkim i istorijskim kontekstom“, pojavilo se uz trilere, ne-beletrističke knjige , i filmovi i proželi su „milje popularne kulture“.
Istoriografija o okultnim korenima nacizma
Okultni koreni nacizma pohvaljeni su za posebno bavljenje fantastičnim modernim prikazima nacističkog okultizma, kao i pažljivo odražavanje kritičkog naučnog rada koji pronalazi asocijacije između ariosofije i nacističke agencije. Kako piše naučnica Anna Bramvell, „Ne treba nas zavarati naslovom misleći da on pripada„ modernoj mitologiji nacističkog okultizma “, svetu popustljive fantazije koji je autor u dodatku ubedljivo raskomadao“, misleći na razni pisani, prikazani i proizvedeni materijali koji se upuštaju u nacistički okultizam bez pružanja bilo kakvih pouzdanih ili relevantnih dokaza. Umesto toga, kroz rad Goodrick-Clarke-a javlja se nekoliko naučnih kritika koje se bave okultnom relevantnošću u sprezi sa ariosofskim praksama.
Istoričari poput Martin Housden i Jeremi Noakes preporučuju Goodrick-Clarke-u da se pozabavio odnosom između ariosofskih ideologija ukorenjenih u određenim germanskim kulturama i stvarnog delovanja nacističke hijerarhije; problem, kako primećuje Housden, leži u efikasnosti ovih ariosofskih praksi. Kako primećuje, „Prava vrednost ove studije leži u njenom mukotrpnom rasvetljavanju suštinski fascinantne potkulture koja je pomogla boje, a ne uzrokovala aspekte nacizma. U ovom kontekstu, ostavlja nam i razmišljanje o centralnom pitanju: zašto, zaboga da li su austrijski i nemački okultisti, baš kao i nacističko rukovodstvo, bili tako podložni, zaista opsednuti, posebno agresivnim rasističkim uverenjima? ” Noakes nastavlja ovu opštu misao zaključujući,” (Goodrick-Clarke) pruža ne samo konačnu prikaz uticaja ariozofije na nacizam, temu koja je sklona senzacionalizmu, ali i fascinantan uvid u intelektualnu klimu s kraja devetnaestog i početkom dvadesetog veka. “ Ovi pregledi odražavaju najveće dileme u nacističkim okultističkim naukama; razaznavanje stvarne efikasnosti mogućih okultnih praksi od strane nacističkih vođa, svrhe ove prakse i savremenih pojmova i primena okultizma danas u velikoj meri utiču na odgovarajuću naučnost uopšte u uspostavljanju veza između verodostojnih nacističkih ariosofskih praksi i eklatantnog popularnog mita.
Poveznice koje Goodrick-Clarke povezuje sa ariozofijom i nemačkim društvom detaljnije su opisane u Političkom nasilju pod kukasti krstom Petera Merkla, u kojem su se „nacisti pre 1933.“, razni članovi NSDAP-a, dobrovoljno javili da napišu svoje memoare i sećanja na uspon nacističke stranke kako bi pružili koherentnu statističku analizu motivacije i ideala koje su se ovi rani članovi nadali u nemačkoj politici. Iz nalaza, Merkl je, putem statističkih dokaza, otkrio da postoje aspekti ideologije u nemačkom društvu koji favorizuju intenzivan nemački nacionalizam, u rasponu od onoga što se smatralo „nemačkim romantičarom“, onoga koji je „bio privržen kulturno-istorijskom tradicije stare Nemačke … “nekome klasifikovanom kao deo navodnog„ nordijskog / Hitlerovog kulta “, onom ko je sledio Voelkisch (tradicionalna, antisemitska) verovanja. Da bi dalje dokazao poentu, Merkl je otkrio da su od onih koji su bili voljni da predaju svoja svedočenja „protestanti bili nemački romantičari, katolici antisemiti, superpatriote i solidaristi. Oblasti verske homogenosti bile su naročito visoke u antisemitizmu ili u nordijsko-nemački kult “, čiji su pripadnici obe verske grupe bili skloni Judenkolleru, navodnoj iznenadnoj i nasilnoj bolesti koja bi se manifestovala ili u otvorenoj mržnji ili histeriji da su bili u blizini Jevreja. Slučajno, Merkl spominje odnos prema ovom nordijsko-nemačko-agrarnom kultu u odnosu na 19. vek prema „kripto-nacističkoj tradiciji“, uprkos tome što je napisan deset godina pre Okultnih korena nacizma.
Neke od ovih savremenih mitologija čak direktno dotiču Goodrick-Clarkeovu temu. Glasine da je Adolf Hitler naišao na austrijskog monaha i antisemitskog publicistu, Lanca fon Liebenfelsa, već u dobi od 8 godina, u opatiji Heilgenkreuz, sežu u Les mistikues du soleil (1971) Mišel-Žana Angberta. „Ova epizoda je potpuno zamišljena.“ Ipak, Michel-Jean Angbert i drugi autori o kojima je razgovarao Goodrick-Clarke predstavljaju svoje izveštaje kao stvarne, tako da je ova moderna mitologija dovela do nekoliko legendi koje liče na teorije zavere, a koje se tiču, na primer, društva Vril ili glasina o vezi Karla Haushofera do okultnog. Najuticajnije knjige bile su Trevor Ravenscroft “Koplje sudbine” i “Jutro mađioničara” Pauvelsa i Bergiera.
Zahtevi
Jedna od najranijih tvrdnji o nacističkom okultizmu može se naći u knjizi Levisa Spencea Okultni uzroci sadašnjeg rata (1940). Prema Spensu, Alfred Rosenberg i njegova knjiga Mit o dvadesetom veku bili su odgovorni za promociju paganskih, okultnih i antihrišćanskih ideja koje su motivisale nacističku stranku.
Demonski opsednut Hitler
Za demonski uticaj na Hitlera, kao izvor je predstavljen film Hitler Speaks Hermanna Rauschninga. Međutim, većina savremenih naučnika ne smatra Rauschning pouzdanim. (Kao što sumira Nicholas Goodrick-Clarke, „nedavna stipendija je gotovo sigurno dokazala da su Rauschningovi razgovori uglavnom izmišljeni“.) Slično Rauschningu, August Kubizek, jedan od Hitlerovih najbližih prijatelja od detinjstva, tvrdi da mu je Hitler – u to vreme star 17 godina – jednom govorio „da je Nemačkoj vratio stari sjaj“; ovog komentara Avgust je rekao, „Bilo je to kao da je neko drugi progovorio iz njegovog tela i pokrenuo ga koliko i mene“.
U članku „Hitlerova zaboravljena biblioteka“ Timothi-ja Riback-a, objavljenom u časopisu The Atlantic (maj 2003.), pominje se knjiga iz Hitlerove privatne biblioteke čiji je autor Ernst Schertel. Schertel, čiji su interesi bili bičevanje, ples, okultizam, nadizam i BDSM, takođe je bio aktivan kao aktivista za seksualno oslobađanje pre 1933. Bio je zatvoren u nacističkoj Nemačkoj sedam meseci i doktorat mu je ukinut. Pretpostavlja se da je Hitleru sredinom 1920-ih poslao namenski primerak svoje knjige „Magija: istorija, teorija i praksa“ iz 1923. godine. Za Hitlera se navodi da je označio opsežne odeljke, uključujući i onaj koji glasi „Ko nema demonsko seme u sebi, nikada neće roditi magični svet“. Teosofistkinja Alice A. Bailei izjavila je tokom Drugog svetskog rata da je Adolf Hitler bio opsednut onim što je nazvala Mračnim silama. Njen sledbenik Benjamin Creme izjavio je da je preko Hitlera (i grupe jednako zlih ljudi oko njega u nacističkoj Nemačkoj, zajedno sa grupom militarista u Japanu i daljom grupom oko Musolinija u Italiji oslobođena energija Antihrista , koja, prema teozofskim učenjima, nije pojedinačna osoba već sila uništenja.
Prema Jamesu Herbertu Brennanu u svojoj knjizi Okultni rajh, Hitlerov mentor, Dietrich Eckhart (kome Hitler posvećuje Majn Kampf), 1923. godine napisao je svom prijatelju: „Prati Hitlera! Plesat će, ali ja sam taj koji je pozvao melodiju. Dali smo mu „sredstvo komunikacije“ sa Njima. Ne tugujte za mnom; uticaću na istoriju više nego bilo koji drugi Nemac. “
Novi Svetski poredak
Teoretičari zavere „često identifikuju nemački nacionalsocijalizam, između ostalog, kao preteču Novog svetskog poretka“. U pogledu kasnije Hitlerove ambicije da nametne nacistički režim u celoj Evropi, nacistička propaganda koristila je termin Neuordnung (često loše preveden kao „Novi poredak“, dok se zapravo pozivala na „re-strukturizaciju“ državnih granica na evropskoj mapi i koja je rezultirala posleratnom ekonomskom hegemonijom Velike Nemačke), pa bi se verovatno moglo reći da su nacisti sprovodili novi svetski poredak u pogledu politike. Ali tvrdnja da su se Hitler i društvo Thule zaverili da stvore Novi svetski poredak (teorija zavere izneta na nekim veb stranicama) potpuno je neosnovana.
Aleister Crowley
Takođe postoje neproverljive glasine da je okultista Aleister Crovlei pokušao da kontaktira Hitlera tokom Drugog svetskog rata. Uprkos nekoliko navoda i spekulacija o suprotnom, nema dokaza o takvom susretu. Džon Sajmonds, jedan od Kroulijevih književnih izvršitelja, objavio je 1991. knjigu: Meduzina glava ili razgovori između Aleistera Crovleija i Adolfa Hitlera, za koju se definitivno pokazalo da je književna fikcija. Da je izdanje ove knjige bilo ograničeno na 350, takođe je doprinelo misterioznosti teme. Spominjanje kontakta između Kroulija i Hitlera – bez ikakvih izvora i dokaza – takođe se navodi u pismu Renea Guenona Juliusu Evoli od 29. oktobra 1949, koje je kasnije dospelo do šire publike.
Erik Jan Hanussen
Dokumentarni film Hitler i okultno opisuje kako je Hitler „izgledao obdaren još većim autoritetom i harizmom“ nakon što je nastavio javni nastup u martu 1927. Narator kaže da je „to možda bilo zbog uticaja“ vidovitog izvođača i publiciste Erika. Jan Hanussen. „Hanussen je pomogao Hitleru da usavrši niz pretjeranih poza“, korisnih za govor pred ogromnom publikom. Dokumentarni film zatim intervjuira Dusti Sklar o kontaktu između Hitlera i Hanussena, a narator daje izjavu o „okultnim tehnikama kontrole uma i dominacije gomile“. Da li je Hitler uopšte upoznao Hanussena, nije sigurno. Da ga je čak sreo pre marta 1927. godine, ne potvrđuju drugi izvori o Hanussenu. Krajem 1920-ih i početkom 1930-ih Hanussen je davao politička predviđanja u svojim novinama, Hanussens Bunte Vochenschau, koje su postepeno počele favorizovati Hitlera, ali do kraja 1932. ova predviđanja su varirala. [31] Hanussen je 1929. predvideo, na primer, da će se Vilhelm II vratiti u Nemačku 1930. i da će problem nezaposlenosti biti rešen 1931.
Nacistička mistika, okultizam i naučna fantastika
Nacistička mistika u nemačkoj kulturi dalje se proširuje u članku Manfreda Nagla “SF (naučna fantastika), okultne nauke i nacistički mitovi”, objavljenom u časopisu Science Fiction Studies. U njemu Nagl piše da rasni narativi koje je Edmund Kiss, poput Poslednje kraljice Atlantide, opisane u savremenim nemačkim naučno-fantastičnim pričama, pružaju dalje predstave o rasnoj superiornosti pod okriljem ariozofije, arijanizma i navodnog istorijskog rasnog misticizma, sugerišući da spisi povezani sa mogućim okultizmom, ariozofijom ili arijanizmom bili su proizvodi čiji je cilj da utiču i opravdavaju na društveno-politički način, a ne da jednostavno uspostavljaju kulturno nasleđe. Same priče bavile su se „… herojima, harizmatičnim tipovima vođa, (koje) je sudbina izabrala – resursima sofisticirane i izuzetno moćne tehnologije“. Nagl smatra da su dela naučne fantastike poput Atlantide dodatno podgrevala nasilna uverljivost nacističkih vođa, poput Adolfa Hitlera i Hajnriha Himlera, kao dodatno opravdanje za „nacističku elitu (zamišljanje) za sebe na okupiranim istočnoevropskim teritorijama“. Ovo je, pak, navodno propagiralo javnu podršku nacističke ideologije, koju je Nagl sumirao kao „ogromno okretanje kulture, daleko od doba razuma i svesti, ka dobu„ sigurnosti mesečina “, dobu nadracionalne magije“.