Tajna čoveka sa gvozdenom maskom

Dana 19. novembra 1703. godine na groblju Saint Paul u zloglasnom zatvoru Bastilja sahranjen je čovjek koji je posljednje četiri decenije života proveo u raznim zatvorima u Francuskoj. On je, bez sumnje, najpoznatiji zatvorenik u istoriji Francuske, iako niko ne zna zašto je polovinu života morao da provede u ćeliji, štaviše, prema istoriji, u gotovo savršenoj izolaciji i sa licem okovanim u gvozdena maska.

Prvi poznati zapis o ovom nesretniku datira iz jula 1669. godine, kada je markiz de Louvois u pismu Benignyju d'Auvergne de Saint-Marsu, upravitelju Pinerolovog zatvora, pomenuo izvjesnog dužda Estachea, koji je trebao biti uhapšen. za njegove akcije protiv krune. Odličan kandidat za titulu “Iron Mask”.

Ali da li je to njegovo pravo ime? Ovo se ne može ni potvrditi ni opovrgnuti, jer je analiza pisma pokazala da je ime prekršioca potpisala druga osoba, možda čak i nakon što je pismo napisao sam autor. A ovo je još jedna misterija koja je obavila velom već nerešivu zagonetku istorije.

O ovoj osobi imamo i brojne reference u djelima tadašnjih pisaca, koja su vjerodostojnija. Na primjer, Voltaire ga spominje u svom djelu Le siècle de Louis XIV (“Doba Luja XIV”). Kao što znate, Voltaire je 1717. bio zatvoren u Bastilji, gdje je proveo oko godinu dana. Naravno, sreo se sa mnogim zatvorenicima, a neki od njih su u razgovoru sa prosvetiteljskim misliocem izjavili da su navodno došli u kontakt sa misterioznim zatvorenikom dok je bio živ.

Postojanje čoveka u gvozdenoj maski zabeleženo je i u drugim istorijskim referencama kao što je Le mémoire secret pour servir à l'histoire de la Percy (Tajanstveno pamćenje) nepoznatog autora, delo jednog od najpoznatijih novinara francuske revolucije, baron Friedrich Melchior von Grimm i Dnevnik Etienne de Junc, jedan od službenika Bastilje, koji je pronašao smrt zatvorenika.

Međutim, izvor koji je ovog zatvorenika učinio poznatim u masama bila je knjiga Alexandrea Dumasa Čovjek pod gvozdenom maskom, koja je bila treća i posljednja u nizu priča koje su započele avanturama Tri mušketira. Knjiga, iako se smatra potpuno izmišljenom, čini se da sadrži neke vjerodostojne dokaze, jer je autor proveo prilično detaljnu istragu slučaja. Francuska klasična književnost je često bila inspirisana prave priče ljudi oko kojih su se tada stvarali dodatni detalji i odvijale živopisne predstave (to važi i za „Grofa Monte Krista“, koji je napisan na osnovu biografskih priča jedne stvarne osobe).

U svakom slučaju, kao što je već spomenuto, nalog za zatvaranje Daugera dao je markiz de Louvois, sekretar za vojne poslove Luja XIV. Između ostalog, dogovoreno je da je Dauger trebao biti zadržan u zatvorima visoke sigurnosti, gdje bi imao pravo komunicirati samo sa vrlo uskim krugom ljudi (posebno sa tamničarima i drugim visokim funkcionerima). A ako se ikada usudi da razgovara sa nekim ko ne pripada njegovim prirodnim potrebama i željama, trebalo je odmah da bude pogubljen. Da bi postigao ovaj cilj, Dauger je stavljen pod nadzor samog Benignyja d'Auvergnea de Saint-Marsa, koji je trebao pratiti provođenje svih naredbi “odozgo” do kraja zatvorenikovog života.

Ali, kako rani izvještaji o Daugerovom životu iza rešetaka kažu, ta kruta pravila su na kraju počela da se zaboravljaju. Na primjer, dobio je dozvolu da postane zatvorski službenik za bivšeg ministra finansija Nicolasa Fouqueta kada je njegov sluga bio bolestan. Jedini uslov je bio da ne bi trebao izlaziti ni sa kim osim s Fouquetom. Ako su u ćeliji bili stranci, Dauger nije trebao ići tamo. Ali zašto je Fouquet dobio takve pogodnosti? Sugerirano je da mu, iako je trebao ostati u zatvoru do kraja života, nije zabranjeno primati goste niti se dopisivati ​​s najutjecajnijim ljudima tog vremena.

Značajna je i činjenica da je Dauger postao nečiji sluga, a zatim služio kao radnik u istom zatvoru. S obzirom na pravila tog doba, ako je pripadao kraljevskoj porodici, ili čak samo imao visoke rođake, ili je bio u srodstvu s grofovima, markizima i vikontima, ne bi mu bilo dopušteno da služi. Neko kraljevske krvi je otišao u doživotni zatvor zbog sumnjivih optužbi? Fino! (takvi zatvorenici su imali pravo na čitav štap slugu i druge privilegije plemstva). Biti “na paketima” plemenitih korijena? To je nezamislivo.

U svakom slučaju, glavni razlog zašto se još uvijek sjećamo ovog jadnika, a ne stotinu drugih zatvorenika, je njegova maska. Zašto je njegovo lice bilo skriveno od javnosti? Neki istoričari tvrde da ovo nije ništa drugo do trik ambicioznog Benignyja d'Auvergne de Saint-Marsa, koji ga je izmislio prilikom premještanja zatvorenika u Saint-Marguerite 1687. kako bi impresionirao masu ukazujući na važnost zločinca. , koga je sam kralj uputio da čuva. Nakon ovog “prebacivanja” u narodu se pojavila glasina da je zatvorenik primoran da uvijek nosi masku od željeza.

Dana 18. septembra 1698. San Mars je dobio još jedno unapređenje i ovoga puta postao guverner Bastilje. U tom trenutku Dauger je ponovo prebačen u pariški zatvor. Prema Volteru i drugim zatvorenicima koji su vidjeli čovjeka sa gvozdenom maskom u zidinama stare tvrđave, ovaj čovjek nikada nije skinuo masku. Međutim, treba napomenuti da je pomenuti poručnik de Junca, koji je tamo služio, više puta tvrdio da je maska ​​zapravo napravljena od crnog somota.

Dauger je umro u zatvoru 19. novembra 1703. godine. San Mars ga je opisao kao “sklonog prema volji Božjoj i prema kralju”, za razliku od većine zatvorenika. Ako je istina da je bio prisiljen da sakrije lice pod maskom i služi Fouquetu, onda je možda ovaj zatvorenik bio prepoznatljiv ili je imao očiglednu sličnost s drugom osobom, najvjerovatnije iz visokog društva (bilo u direktnoj vezi ili čistoj slučajnosti).

Ali ostaje pitanje da li je on bio samo ponizni sluga ili je imao nesreću da svjedoči nečemu što je kralj tajio, ili je bio kao jedan od predstavnika vladajuće klase? Zašto ga nezadovoljni kralj i francuske vlasti jednostavno nisu ubili? Ljudi iz seljačke klase lako bi mogli biti pogubljeni zbog najmanjih optužbi (ne uvijek pravednih), na primjer, za vezu sa đavolom ili krađu klasova s ​​kraljevskih polja. Zašto su rizikovali i pustili ga da živi, ​​iako su preduzeli korake da sačuvaju njegovu anonimnost? A ako je bio kraljevske krvi, zašto mu je bilo dozvoljeno da radi kao sluga? A ako je do toga došlo, zašto mu je bilo dozvoljeno da redovno komunicira sa Fouquetom, kome je mogao da oda svoju tajnu, a on bi to, zauzvrat, pustio da se izvuče u jednom od svojih pisama po volji? Dakle, nije tako velika tajna je držano iza ove maske.

Podrazumijeva se da beznačajna istorijska činjenica na kraju ne bi dovela do pojave brojnih spekulacija, teorija i traženja dokaza koji bi potkrijepili bilo koju od njih. Prema Volteru, čovjek sa gvozdenom maskom bio je stariji vanbračni brat Luja XIV (iz veze između Ane Austrijske i kardinala Mazarina), dok je prema Dumasu tajanstveni zatvorenik bio niko drugi do blizanac Luja XIV, koji je rođen minut ranije i tako je trebao postati zakoniti kralj Francuske.

Druga teorija je da je on bio pravi otac kralja Luja XIV. Svi znaju da je Luj XIII bio prilično star u vrijeme “čudesnog” rođenja Luja XIV. Ali nasljednik je bio neophodan kako brat Luja XIII Gaston Orleanski ne bi dobio prijestolje. Kardinal Richelieu i sama kraljica bili su protiv njega iz raznih političkih razloga. Stoga su, prema braniteljima ove pretpostavke, kardinal i Ana pronašli drugog čovjeka, koji je postao biološki otac dofina. Kao i kod drugih teorija, nema stvarnog dokaza za ovo, ali barem objašnjava zašto je zatvorenik toliko volio kralja, uprkos činjenici da ga je isti kralj i doživotno zatvorio. Naravno, bilo bi okrutno natjerati vlastitog oca da živi u zatvoru kao rob, pod pretpostavkom da je Louis znao da je to njegov otac. A ako nije znao, zašto ga onda držati u životu ili čak strpati u zatvor? Tada nije bilo DNK ispitivanja, a narod ne bi vjerovao da je neki muškarac pričao o vezi s kraljicom.

Jedna od najuvjerljivijih teorija do sada u smislu historije i vjerodostojnosti dolazi iz šifriranog pisma kralja Luja XIV o generalu Vivienne de Bulond, koji je razljutio vladara kada je pobjegao od austrijskih trupa koje su se približavale, ostavljajući ranjene vojnike i namirnice da se trgaju. odvojeno od strane neprijatelja. Nakon što je šifriranje otkriveno, naučnici su mogli pročitati sljedeće:

“Njegovo veličanstvo zna bolje od bilo koga drugog za posljedice ovog čina, a zna i koliko je naš poraz povrijedio našu stvar, neuspjeh koji moramo nadoknaditi tokom zime. Njegovo Veličanstvo želi da odmah uhapsite generala Bulonda i otpratite ga do tvrđave Pinerol, gdje će biti zatvoren u kavezu pod stražom, a protiv njega će se poduzeti mjere 330 i 390.”

Šta su “mjere 330 i 309”?
Prema naučnicima, “330” je značilo nošenje maske, a “309” – doživotni zatvor, ali, opet, to su samo zaključci istoričara. Možda je kralj jednostavno imao sklonost vezivanju zarobljenika koji ga nisu posebno voljeli u maskama za kaznu. Ali glavna nedosljednost u ovoj teoriji je da je general Vivienne de Bulond umrla 1709. godine, dok je “Gvozdena maska” umrla šest godina ranije (prema zapisima pronađenim u arhivima).

A šta je onda sa Estacheom Daugerom? Znači li to da ova misterija velike Bastilje nije povezana s njegovim imenom? Pouzdano se zna da je Eustache Dauger de Cavoy, sin kapetana garde, kardinala Richelieua, zaista postojao i rođen je 1637. godine. U mladosti se pridružio vojsci, ali je bio primoran da se povuče u nemilost nakon što je ubio dječaka u pijanoj tuči. Kasnije je bio zatvoren. Zbog beskrajnih pritužbi sestri zbog zatočeništva iza rešetaka i pisama kralju u kojima je tražio da mu se poboljšaju uslovi, Luj je 1678. naredio da se zabrani njegova prepiska i naredio da se zaštiti od svih posjetilaca, osim kada je svećenik bio prisutan na “datumu”. “.

Problem sa Caboyjevom pričom je što je on držan u Saint-Lazareu, a čovjek sa gvozdenom maskom je bio u Pinerolu. Osim toga, Cava se ne uklapa u opis San Marsa kao “sklon volji Božjoj i kraljevoj”, a među dokumentima tog vremena postoje dokazi da je umro 1680-ih, mnogo prije drugog poznatog nas Eustache Dogea. .

O čovjeku sa željeznom maskom znamo vrlo malo i nismo sigurni da li je on zapravo kriv za strašni zločin nad kraljem ili je bio primoran da sakrije lice kako ga niko ne bi prepoznao kao drugu osobu. Ili je možda zaista bio običan momak po imenu Estache Dauger i običan sluga koji je “iznervirao” kralja, ali ne toliko da bi ga ubio. Mada, za šta bi sluga trebao biti kriv da je zatvoren u vlažnu ćeliju zaraženu pacovima, bez mogućnosti komunikacije s ljudima i sa ponižavajućom dužnošću da nosi ružnu masku? Ko zna, možda je umiješana kraljeva omiljena ljubavnica? Ali, s druge strane, ovo je toliko intrigantna priča da će se naučnici boriti više od jednog vijeka da razotkriju identitet i sudbinu “Gvozdene maske”.

Godine 1698. u Bastilju je doveden zatvorenik čije je lice bilo skriveno strašnom gvozdenom maskom. Njegovo ime nije bilo poznato, ali je u zatvoru bio naveden pod brojem 64489001. Stvorena aura misterije dala je povoda za mnoge verzije o tome ko bi mogao biti ovaj maskirani čovjek.

Zatvorenik u gvozdenoj maski na anonimnoj gravuri iz vremena Francuske revolucije (1789).
Vlasti nisu znale apsolutno ništa o zatvoreniku prebačenom iz drugog zatvora. Naređeno im je da maskiranog čovjeka smjeste u najgluhu ćeliju i da ne razgovaraju s njim. Zatvorenik je umro 5 godina kasnije. Sahranjen je pod imenom Marchialli. Sve stvari pokojnika su spaljene, a zidovi pocijepani tako da nije ostalo nijednog zapisa.
Kada je Bastilja pala krajem 18. veka pod naletom Velike Francuske revolucije, nova vlada je objavila dokumente koji rasvetljavaju sudbinu zatvorenika. Ali o maskiranom čovjeku nije bilo ni riječi.

Bastilja je francuski zatvor.
Jezuit Griffe, koji je bio ispovjednik u Bastilji krajem 17. vijeka, pisao je da je zatvorenik odveden u zatvor u baršunastoj (ne željeznoj) maski. Osim toga, zatvorenik ga je stavljao tek kada bi se neko pojavio u ćeliji. Sa medicinske tačke gledišta, kada bi zatvorenik zaista nosio metalnu masku, to bi mu neizostavno unakazilo lice. Gvozdenu masku su “napravili” pisci koji su izneli svoje pretpostavke o tome ko bi zaista mogao biti ovaj misteriozni zatvorenik.

Čovek sa gvozdenom maskom.
Po prvi put se maskirani zatvorenik pominje u “Tajnim bilješkama Perzijskog dvora”, objavljenim 1745. godine u Amsterdamu. Prema “Beleškama”, zatvorenik broj 64489001 bio je niko drugi do vanbračni sin Luja XIV i njegove miljenice Louise Françoise de Lavaliere. Nosio je titulu vojvode od Vermandoisa, navodno dajući šamar svom bratu Velikom dofinu, zbog čega je završio u zatvoru. Zapravo, ova verzija je nevjerovatna, budući da je vanbračni sin francuskog kralja umro u dobi od 16 godina 1683. A prema zapisima ispovjednika Bastilje jezuita Griffea, nepoznati je bio zatvoren 1698. godine, a umro je 1703. godine.

Snimka iz filma “Čovjek pod gvozdenom maskom” (1998).
François Voltaire, u svojoj 1751. godini Doba Luja XIV, prvi je istakao da je Gvozdena maska ​​mogla biti brat blizanac Kralja Sunca. Kako bi se izbjegli problemi sa nasljeđivanjem trona, jedan od dječaka je odgajan u tajnosti. Kada je Luj XIV saznao za postojanje svog brata, osudio ga je na večno zatočenje. Ova hipoteza je toliko logično objasnila da je zatvorenik imao masku da je postala najpopularnija među ostalim verzijama i kasnije su je režiseri više puta snimili.

Vjeruje se da je poznati talijanski avanturist Ercol Antonio Mattioli bio prisiljen nositi masku. Italijan je 1678. sklopio sporazum sa Lujem XIV, prema kojem se obavezao da će prisiliti svog vojvodu da preda tvrđavu Casale kralju u zamjenu za nagradu od 10.000 skudoa. Avanturist je uzeo novac, ali nije ispunio ugovor. Štaviše, Mattioli je tu državnu tajnu odao nekoliko drugih zemalja uz posebnu naknadu. Zbog ove izdaje, francuska vlada ga je poslala u Bastilju, prisiljavajući ga da nosi masku.

Neki istraživači su iznijeli potpuno nevjerojatne verzije čovjeka sa željeznom maskom. Prema jednom od njih, ovaj zarobljenik je mogao biti ruski car Petar I. U tom periodu Petar I je bio u Evropi sa svojom diplomatskom misijom („Velika ambasada“). Autokrata je navodno bio zatvoren u Bastilji, a figura je umjesto toga poslana kući. Kao, kako drugačije objasniti činjenicu da je car napustio Rusiju kao hrišćanin koji je pobožno poštovao tradiciju, a vratio se kao tipičan Evropljanin koji je želeo da razbije patrijarhalne temelje Rusije.

S. TSVETKOV.

Nauka i život // Ilustracije

Baktura u boji Paula Jacoba Laminija (19. vek) prikazuje juriš na Bastilju, gde je jednom čamio zatvorenik zvani Gvozdena maska.

Louis XIV. Mnogi su sudbinu nesretnog tajnog zatvorenika Bastilje povezivali s njegovim imenom.

Versajska palata, izgrađena po nalogu “kralja sunca”, postala je rezidencija Luja XIV, istisnuvši Luvr.

Madame de Montespan, miljenica Luja XIV.

François Marie Aruet Voltaire (litografija iz 1736. sa Latourovog portreta) bio je “otac” hipoteze da se Gvozdena maska ​​smatra bratom Luja XIV.

engleski kralj Charles II. Minijatura 1665.

Kralj Luj XIV otvara Francusku akademiju u Parizu.

Misterija zatvorenika, koji je ušao u istoriju pod imenom “Gvozdena maska”, zabrinjavala je ljude vekovima. Vrlo je malo pouzdanih podataka o najneobičnijem zatvoreniku Bastilje. Poznato je, na primjer, da je početkom 1679. godine u zatvoru Pignerol bio zatvorenik koji nikada nije skinut sa crne baršunaste maske venecijanskog modela sa željeznim kopčama (koja je tada prema legendi pretvorena u željezo). Poštovanje prema njemu navodi na razmišljanje o plemenitom porijeklu zatvorenika. U zatvoru je zadržao navike aristokrate, nosio je fino rublje, volio izvrstan sto, svirao muziku, dobro svirao gitaru.

Nekoliko godina kasnije, komandant tvrđave Pignerolle Saint-Mars, koji je bio raspoređen na ostrva Svete Margarete, doveo je sa sobom tajnog zarobljenika. I 18. septembra 1698. godine, ponovo zajedno sa Saint-Marsom, koji je postao komandant Bastilje, nepoznati se našao unutar njenih zidina, koje nije napustio sve do svoje smrti 1703. godine. U Bastilji je prvo dobio posebnu sobu, ali se 6. marta 1701. našao u istoj prostoriji sa Domenico François Tirmonom, optuženim za vještičarenje i zlostavljanje mladih djevojaka; 30. aprila iste godine kod njih je postavljen Jean-Alexandre de Rocorville, koji je bio kriv za “izgovaranje antivladinih govora” – a sve je to naredio kralj. Očigledno se iz riječi ovih ljudi kasnije proširila legenda o Gvozdenoj maski. Važno je napomenuti da sam misteriozni zatvorenik svojim sustanarima nije rekao ni riječi o tome ko je on i za koji zločin je osuđen na vječni inkognito.

Nakon smrti Gvozdene maske, prostorija u kojoj je živeo je detaljno pretresena, zidovi su ponovo izribani i okrečeni, nameštaj je spaljen, a zlatno i srebrno posuđe pretopljeno. Očigledno je da su se vlasti plašile da zatvorenik negdje sakrije neki papir ili nažvrlja koju riječ na osamljenom mjestu o tajni svog zatočeništva.

Čuveni zatvorenik je vidio razna lica. Zapravo, bilo koju plemenitu osobu koja je živjela u 17. vijeku i o čijoj smrti nisu sačuvane pouzdane informacije neki istoričar je odmah iznio kao kandidata za ulogu Gvozdene maske. Razmotrimo ukratko najpopularnije verzije, u drugačije vrijemečinilo se konačnim rješenjem ove istorijske zagonetke.

Prvo mjesto, naravno, pripada hipotezi koja pokušava dokazati (ili, bolje rečeno, vjerovati) u postojanje brata u Luju XIV, skrivenog pod maskom državnih razmatranja. Njenim ocem se može smatrati Volter, koji je u svom djelu “Doba Luja XIV” (1751) napisao: “Gvozdena maska ​​je bio brat i, bez sumnje, stariji brat Luja XIV…” Hipoteza duguje svoju popularnost briljantnom peru Dumas-oca – na ovom ” ekseru ” visi zaplet “Vikonta de Bragelona”. Profesionalni istoričari, s druge strane, izgubili su svako poverenje u navedenu legendu – u 19. veku ju je delio samo Žil Mišele, francuski istoričar, a posle njega – niko. Njegovi nedostaci uključuju, prije svega, nedostatak pouzdanih pisanih dokaza: sve što postoji, kako se ispostavilo, je apokrifno. (Na primer, čuvena priča o „tutoru gvozdene maske” u svoje vreme: „Nesrećni princ, koga sam odgajao i čuvao do kraja svojih dana, rođen je 5. septembra 1638. godine u osam i po uveče, za vreme kraljeve večere.Njegov brat koji sada vlada (Luj XIV .– Pribl. autor), rođen je ujutro u podne, za vrijeme očeve večere” itd.). Ova priča je sadržana u takozvanim bilješkama maršala Richelieua, koje je objavio izvjesni Soulavi, ali s kojima, međutim, sam maršal nije imao nikakve veze.

Sistem dokaza koji je predstavljen u korist ove verzije je pogrešan, budući da krši princip engleskog filozofa Williama Ockhama: “Ne treba umnožavati entitete preko potrebnog.” Drugim riječima, niko nikada neće objasniti misteriju Gvozdene maske postojanjem brata Luja XIV, dok se ne dokaže da je ovaj imao brata. Općenito, riječi Montesquieua su primjenjive na ovu verziju: „Postoje stvari o kojima svi pričaju, jer su o njima nekada govorili“.

U periodu prvog Carstva pojavila se verzija ove verzije, prema kojoj je Luj XIII, pored svog zakonitog nasljednika – budućeg Luja XIV – imao i vanbračnog sina, kojeg je nakon smrti oca eliminirao njegov polubrat. . Na ostrvima Svete Margarete, gde je bio prognan, navodno se slagao sa tamničarevom ćerkom, koja mu je rodila sina. Kada je kasnije maskirani zatvorenik prevezen u Bastilju, njegov mali sin je poslat na Korziku, dajući mu ime Buonaparte, što znači “na dobroj strani”, “od dobrih roditelja”. Ova priča je trebala da dokaže da carske krune nisu same pale na glave artiljerijskih potporučnika.

Pređimo na sljedećeg izazivača – grofa od Vermandoisa, kopile sina Luja XIV i Mademoiselle de Lavaliere.

Godine 1745. u Amsterdamu su objavljene Tajne bilješke o istoriji Perzije, u kojima je anegdotska istorija francuskog dvora ispričana pod izmišljenim („perzijskim“) imenima. Uzgred rečeno, rekli su da je padišah Ša-Abas (Luj XIV) imao dva sina: zakonitog Sedž-Mirzu (Luj, dofin) i vanbračnog Jiafera (grof od Vermandoa). I tako se “Giafer jednom do te mjere zaboravio da je ošamario Sedž-Mirzu.” Državno vijeće se izjasnilo za smrtnu kaznu za Giafera, koji je nanio tešku uvredu princu od krvi. Tada je Sha-Abbas, koji je jako volio Jiafera, poslušao savjet jednog ministra: poslao je krivog sina u vojsku i objavio njegovu iznenadnu smrt na putu, a zapravo ga je sakrio u svom dvorcu. Nakon toga, Giafer je, čuvajući tajnu svog nestanka, selio od tvrđave do tvrđave, a kada je trebao vidjeti ljude, stavljao je masku.

Knjiga anonimnog autora odmah je postala popularna u Parizu, privremeno zasjenivši druge hipoteze o Gvozdenoj maski. Međutim, mukotrpno istraživanje pokazalo je da nijedan memoarist iz doba Luja XIV nije rekao ni riječi o uvredi koju je dofinu nanio grof od Vermandois. Osim toga, službeni datum grofove smrti (koji bi, prema ovoj verziji, trebao odgovarati datumu njegovog nestanka) – 18. novembar 1683. – ne dozvoljava mu da bude u Pigneroli 1679. kao Gvozdena maska.

Pisac Saint-Foix je u Gvozdenoj maski vidio vojvodu Jacoba od Monmoutha, sina engleskog kralja Charlesa II (popeo se na prijesto nakon Kromvelove smrti 1658.) i kurtizane Lucy Walters. Kralj je jako voleo ovog sina. Izvanbračni princ, odgajan u protestantizmu, živio je u palati, imao paževe i slugu, a tokom putovanja bio je prihvaćen kao član kraljevske porodice. Odrastajući, dobio je titulu vojvode od Monmoutha i postao prva osoba na dvoru.

Charles II nije imao zakonitu djecu, pa se vojvoda od Yorka, koji je bio krajnje nepopularan u narodu zbog svoje privrženosti katoličanstvu, smatrao prijestolonasljednikom. Državom su se proširile glasine da vojvoda od Monmoutha nije ništa manje legitiman nasljednik od vojvode od Yorka, budući da je Charles II navodno imao tajni brak sa Lucy Walters, itd. Vojvoda od Yorka je počeo gledati na Monmoutha kao na opasnog rivala i morao je da ode u Holandiju. Ovdje je upoznao vijest o smrti Charlesa II i stupanja na dužnost vojvode od Yorka pod imenom James II.

Dana 11. jula 1685. Monmouth se u pratnji 80 ljudi iskrcao u blizini male luke Lima, na obali Dorsetshirea. Razvijajući plavi barjak, hrabro je ušao u grad. Dočekan je sa oduševljenjem. Sa svih strana, nezadovoljni novim kraljem, hrlili su na mjesto njegovog iskrcavanja da pozdrave “dobrog vojvodu, protestantskog vojvodu, zakonitog prijestolonasljednika”. Nekoliko dana kasnije, pod njegovim vodstvom okupilo se najmanje šest hiljada ljudi. Vojsku je pratila ogromna gomila ljudi koji nisu imali oružje.

Međutim, nakon prvih uspjeha uslijedio je niz neuspjeha. London nije podržao podnosioca predstavke. Ekspedicija u Škotsku nije uspjela. Bivšem idolu se nije pridružila aristokratija. A parlament ga nije proglasio kraljem.

Monmouth je pao u potpuni očaj. U bici sa kraljevskom vojskom kod Sejmura, pobegao je, ostavljajući svoje vojnike da viču za njim: “Granate, za ime Boga, granate!” Nekoliko dana kasnije, policija u Portmanu ga je pritvorila u blizini Ringvuda: Monmouth, obučen u krpe, predao se bez riječi, drhteći cijelim tijelom.

Tokom istrage i suđenja, Monmouth je pokazao nedostojan kukavičluk: nakon što je zamolio kralja za audijenciju, ležao je do njegovih nogu i ljubio mu ruke i koljena, moleći za milost… Jacob II se nije ponio ništa bolje. Time što je pristao da se sastane sa zatvorenikom, dao mu je nadu u pomilovanje i, po predanju, morao mu je spasiti život. Ali kralj je tražio smrtnu kaznu i 16. jula 1685. Monmouth je pogubljen u Londonu pred hiljadama ljudi. Dželat mu je odrubio glavu tek četvrtim udarcem, zbog čega ga je gomila gotovo rastrgala, idolizirajući “dobrog protestantskog vojvodu”.

Saint-Foix je pokušao dokazati da je Monmouthova kraljevska loza sama trebala da ga zaštiti od smrtne kazne, pa je vojvoda zapravo poslan u Francusku, a druga osoba je pogubljena umjesto njega. Ali koliko god se pisac trudio, njegova verzija je ostala najuvjerljivija od svih postojećih. To, naravno, ne znači da nije prikladan kao osnova za akcioni roman…

Misteriozni nestanak vojvode de Beauforta dao je Lagrange-Chancellu i Langle-Dufre-od Lagrange-Chancellu i Langle-Dufrenoisu razlog da stvore sistem dokaza u korist njegove kandidature za ulogu Gvozdene maske.

Vojvoda de Bofor je bio unuk Henrika IV i Gabriele d'Estre. Atletske građe, izražajne crte lica, neumereni gestovi, navika akimboa, uvek uvijeni brkovi – sve mu je to davalo veoma prkosan izgled. Bez ikakvog obrazovanja, on je ostao potpuni neznalica u svim naukama, uključujući i nauku o svetovnom životu – dvor se smijao grubosti njegovih manira i jezika, ali ga je vojska idolizirala zbog njegove očajničke hrabrosti.

S početkom Fronde (pokret u Francuskoj protiv apsolutizma koji je predstavljala vlada kardinala Mazarina), bacio se glavom u nju. Ali on je odigrao prilično jadnu ulogu u njenim događajima, jer ni sam nije dobro znao za šta se zapravo zalaže. Ali razmetljivost i oštar vojnički govor bili su izuzetno popularni među običnim ljudima, zbog čega je i dobio nadimak “kralj tržišta”.

Čim je Luj XIV zavladao, Beaufort je postao najposlušniji od njegovih podanika. Godine 1669. imenovan je za glavnog komandanta ekspedicionih snaga poslanih na obale Kandije da očiste ostrvo od Turaka. Dvadeset i dva linijska ratna broda i tri galije nosile su sedmohiljadito iskrcavanje – cvijet francuskog plemstva (na neki način, Kan-dianska ekspedicija je bila novi krstaški rat). Kandija je nekada bila u vlasništvu Mlečana. U vrijeme opisanih događaja u njihovim je rukama ostao samo najveći grad na otoku, koji su po cijenu nevjerovatnih napora branili od brojčano nadmoćnijeg neprijatelja. Jedan bastion Turci su već zauzeli, a građani su iz dana u dan očekivali pad grada i neizbježan masakr.

U noći 25. juna, francuska eskadrila koja se približila dan ranije iskrcala se na ostrvo. Beaufort je lično komandovao jednim od odreda. Turci nisu mogli izdržati navalu i pobjegli su. Ali u trenutku kada su vojnici Beauforta već očekivali potpunu pobjedu, eksplodirala je barutana sa 25 hiljada funti baruta – uništila je na licu mjesta cijeli bataljon Francuza. Monstruozna eksplozija izazvala paniku u njihovim redovima – vojnici su mislili da je cijeli turski logor miniran. U jednoj minuti uloge su se promijenile: sada su Francuzi bezglavo jurili na obalu, u svoje čamce, a oživjeli Turci su ih pritiskali, ne dajući im da dođu sebi.

Tokom leta svi su nekako zaboravili na Beauforta. Neki od bjegunaca su se kasnije nejasno sjećali da je vojvoda, jahao ranjenog konja, izgledao pokušavao da okupi hrabre ljude oko sebe kako bi odbio turski juriš. Kada je panika splasnula, Beaufort je promašen, ali ga nije bilo među preživjelima, ni među ubijenima, ni među ranjenima, ni među zarobljenicima… Glavnokomandujući je netragom nestao.

Navedeni autori – pristalice identifikacije vojvode de Bofora sa Gvozdenom maskom – insistirali su da ga je tokom opšte panike kidnapovao Molevrije, Colbertov brat, koji je bio u neprijateljstvu sa vojvodom. Ali kasnije objavljena prepiska između Molevrijea i njegovog brata opovrgla je ovaj argument. U prvom pismu upućenom u Versailles nakon neuspješnog slijetanja, Molevrier piše: „Ništa ne može biti žalosnije od nesretne sudbine admirala (Beaufort. – Pribl. auth.). Budući da sam tokom čitavog napada bio primoran da jurim u različitim pravcima kako bih prikupio sve što je preostalo od naših trupa, pozitivno sam sve pitao za Beauforta, i niko mi nije mogao ništa reći.” A starost Beauforta (rođen je 1616.) ne odgovara dobro dobu Gvozdene maske (Volter je rekao da je čuo „od Marsolana, zeta farmaceuta Bastilje, da je ovaj drugi neki vrijeme prije smrti prerušenog zatvorenika, čuo od njega da ima oko šezdeset godina”).

Nemoguće je čak ni ukratko zadržati sve verzije koje objašnjavaju ličnost i zločine Gvozdene maske. Mogu samo reći da su u njemu vidjeli vanbračnog sina: Kromvela; Marie-Louise of Orleans, prva žena španskog kralja Karla II; Marija-Ana od Nojburga, druga žena istog kralja; Henrietta d'Orléans i Louis XIV; ona i grof de Guiche; Marija Terezija, supruga Luja XIV, i crnački ministar kojeg je dovela sa sobom iz Španije; Kristina, kraljica Švedske, i njen veliki konjički Monaldesk. Govorilo se da bi se ispod maske mogla sakriti žena.

Ove su legende toliko zaokupile sekularno društvo da su se čak i Luj XIV, Luj XV i Luj XVI, prema glasinama, zainteresovali za Gvozdenu masku i navodno su na samrtnoj postelji jedni drugima otkrili izuzetnu tajnu – na tome je insistirao istoričar Michelet. Vojvoda od Choiseula je rekao da je na njegovo pitanje ko se krije ispod gvozdene maske Luj XV odgovorio: “Kada biste znali njegovo pravo ime, bili biste veoma razočarani, uopšte nije zanimljivo.” A gospođa Pompadour je uvjerila da je kralj na njeno slično pitanje rekao: “Ovo je ministar italijanskog princa.”

Konačno, Luj XVI je naredio ministru Morepasa da razjasni ovu misteriju. Nakon istrage, Morepa je izvijestio kralja da je Gvozdena maska ​​opasan intrigant, podanik vojvode od Mantove.

Fundamentalna istraživanja francuskih i italijanskih istoričara s kraja 19. – početka 20. veka (Tapena, F. Brentano, A. Sorel) potvrđuju da je Morepa najverovatnije rekao istinu: čuveni zatvorenik bio je grof Ercol Antonio Matteoli, ministar Karla IV, vojvoda od Mantove.

Karlo IV odlikovao se svojim razularenim ponašanjem i potpunom ravnodušnošću prema državnim poslovima. Veći dio godine proveo je u Veneciji, a njegovi favoriti su vladali u Mantovi. Vojvoda je vrlo brzo iscrpio svoju riznicu i svoje zdravlje, ali je zadržao neutaživu žeđ za užicima. U potrazi za novcem, bio je spreman sve prodati.

Opat Estrades, tadašnji ambasador Luja XIV u Veneciji, iskoristio je Charlesov hronični nedostatak novca da pruži važnu uslugu svojoj vladi. Krenuo je da prisili vojvodu da proda Luju grad Casale, koji je bio ključ Gornje Italije. Ideja preduzimljivog opata obećala je kralju mogućnost da se u svakom trenutku umiješa u talijanske poslove i da se suprotstavi sličnoj želji u Španjolskoj i Austriji. Međutim, kontroverzna kupovina međunarodno pravo i zadirući interese mnogih sila, moralo se raditi u najstrožem povjerljivosti. Tražeći posrednika za ovaj posao među vojvodinim miljenicima, Estrades se odlučio za Matteolija kao osobu s najvećim utjecajem na Charlesa.

Matteoli je rođen u plemićkoj i bogatoj porodici u Bolonji 1. decembra 1640. godine. Već kao student stekao je određenu slavu, dobivši najvišu nagradu u građansko pravo, a nakon diplomiranja – u zvanje profesora na Univerzitetu u Bolonji. Nakon što se oženio sa poštovanom senatorskom porodicom u Bolonji, preselio se u Mantovu, gde je stekao naklonost Karla IV, koji ga je postavio za prekobrojnog senatora, titulu koja je dodeljivala dostojanstvo grofa. Izuzetno ambiciozni Matteoli ciljao je na mjesto prvog ministra. Ali za to je tražio priliku da vojvodi pruži neku izvanrednu uslugu i sretno je iskoristio Estradinu ponudu.

Odlučeno je da se dogovori tajni sastanak između Estrade i Karla u Veneciji, tokom karnevala – praznik je omogućio hodanje u maski bez privlačenja pažnje. U ponoć 13. marta 1678. godine, po izlasku iz Duždeve palate, Estrades i Karl sastali su se, kao slučajno, na trgu i sat vremena razgovarali o uslovima ugovora. Vojvoda je pristao da ustupi Casale za 100 hiljada kruna kako bi mu ovaj iznos bio isplaćen u zamjeni ratificiranih ugovora u dva mandata, po tri mjeseca. Tako se ovaj sramni posao dogodio u samom centru Venecije – grada koji je dugo bio poznat po svojim špijunima i čija je vlast dala sve od sebe da spriječi prodor Francuske u sjevernu Italiju!

Nekoliko mjeseci kasnije, Matteoli, koji je tajno stigao u Versailles, dobio je kopiju ugovora koji je potpisao kralj. Odmah nakon toga imao je tajnu audijenciju kod Luja i bio je primljen na najpovoljniji način: kralj mu je poklonio vrijedan dijamant i naredio mu da izda 400 duplih luija, obećavajući još značajniji iznos nakon ratifikacije ugovora od strane vojvoda.

Činilo se da ništa ne može spriječiti uspješan završetak pregovora. Međutim, nepuna dva mjeseca nakon Matteolijeve posjete Versaillesu, dvorišta Torina, Madrida, Beča, Milana i Republike Venecije, odnosno svi koji bi imali koristi od uplitanja u posao, detaljno su saznali za uslove ugovora. ugovor. Estrades je obavijestio Louisa da ima jasne dokaze o Matteolijevoj izdaji.

Sada se više ne može sa sigurnošću reći šta je bio razlog za takav Matteolijev čin: lični interes ili zakasneli patriotizam. Čini se da mu je uspješan ishod pregovora obećao, ako ne više koristi, onda barem manje nevolja.

Luj je morao da se povuče u trenutku kada je odred francuskih trupa predvođen novim komandantom već bio spreman da uđe u Casale. Uz razumljivu kraljevu ljutnju, mučila ga je pomisao na mogući međunarodni skandal, budući da je Matteoli još uvijek u rukama imao ratifikacione dokumente s Lujevim ličnim potpisom. Kako bi ih vratio, Estrad je ponudio da zarobi Matteolija. Kralj je u depeši od 28. aprila 1679. odgovorio: „Njegovo Veličanstvo želi da izvršite svoju ideju i naredite da ga tajno odvedu u Pinjerol. Tamo se šalje naredba da se prihvati i održi tako da niko za to ne zna… Nema potrebe da se vojvotkinja od Savojske obaveštava o ovoj naredbi Njegovog Veličanstva, ali je neophodno da niko ne zna šta će biti od ovoga osoba.” U ovim riječima, punim hladne mržnje prema onome ko je od „kralja sunca“ umalo napravio podsmijeh cijelog svijeta, leži čitava buduća Matteolijeva sudbina – Gvozdena maska. 2. maja je uhvaćen „bez buke“ tokom sastanka sa Estradom u selu blizu Torina i odveden u Pinjerol.

Nije imao nikakve dokumente koji bi inkriminirali francusku vladu, ali je pod prijetnjom mučenja Matteoli priznao da ih je dao svom ocu. Bio je primoran da svojom rukom napiše pismo prema kojem je agent Estrada nesmetano primio ove važne dokumente od Matteolija starijeg, koji su odmah proslijeđeni u Versailles.

Još ranije Luj je potajno opozvao trupe s granice s Italijom i tako su nestali svi tragovi skandaloznog dogovora s vojvodom od Mantove. Matteoli je ostao, ali, kao što smo vidjeli, kralj se pobrinuo da i on nestane.

Estrade je proširio glasine da je Matteoli bio žrtva saobraćajne nesreće. Karlo IV se pretvarao da vjeruje u ovo objašnjenje, jer je i sam želio brzo zataškati sramnu priču. Porodica Matteoli je šutjela: žena mu je otišla u manastir, otac mu je ubrzo umro. Niko od njih nije ni najmanje pokušao da sazna više o njegovoj sudbini, kao da je slutio opasnost od takve potrage.

Sve brige oko očuvanja Matteolijevog inkognita povjerene su zapovjedniku zatvora Pignerolle Saint-Mars: od tada su postali, takoreći, zatvorenici jedni drugih.

Kao što je istoričar Tapin dobro primetio, zatvorenici nemaju istoriju. Znamo samo da se Matteoli, nakon dva neuspješna pokušaja da iznese poruku o sebi, potpuno pomirio sa svojom sudbinom. Tapin u svojoj knjizi nije zanemario pitanje odakle je došla zloglasna maska ​​i zašto je zatvorenik Saint-Marsa bio skriven ispod nje.

U XVI-XVII veku, običaj nošenja maski bio je raširen među plemstvom, kojih ima mnogo istorijski primeri… U svojim memoarima, Gerard opisuje kako ju je Luj XIII, koji je došao na sastanak s Marijom Mancini, “poljubio kroz masku”. Vojvotkinja od Montespana je dozvolila svojim damama u čekanju da nose maske – piše o tome u svojim memoarima. Saint-Simon svjedoči da je maršal Klerambo „uvek nosio masku od crnog somota na putevima i galerijama“. Policijski izvještaji šefa pariške policije, Raineyja, pokazuju da su se 1683. godine žene bankara i trgovaca usudile nositi maske čak i u crkvi, uprkos strogoj zabrani vlasti.

Dakle, neobičnost slučaja Gvozdena maska ​​je samo u činjenici da je maska ​​stavljena na zatvorenika, što zaista nije jedini primer u istoriji francuskih zatvora. Međutim, kaže Tapin, što se tiče italijanskog Matteolija, upotreba maske je bila potpuno prirodna. U Italiji su zatvorenici često nosili maske. Tako su u Veneciji osobe koje je uhapsila inkvizicija dovođene u zatvor pod maskama. Matteoli, pratilac u zabavama vojvode od Mantove, nesumnjivo je sa sobom imao masku, ispod koje se krio i tokom pregovora sa Estradesom. „Naravno“, piše Tapin, „ona je bila među njegovim stvarima zarobljenim 1678.

Pitanje zašto je Matteoli stavljen na masku prilikom transporta u Bastilju rješava se prilično jednostavno: Matteoli je nekoliko mjeseci živio u Parizu tokom svoje tajne posjete Francuskoj 1678. i stoga je mogao biti prepoznat. Osim toga, 1698. godine, to jest, kada ga je Saint-Mars doveo sa sobom u Bastilju, sjedio je Italijan, grof Baselli, koji je poznavao mnoge plemićke porodice Mantove i Bologne i, bez sumnje, Matteolija iz viđenja. tvrđava. Da bi sačuvao tajnu otmice senatora iz Mantua, Saint-Mars je koristio sredstvo ekskluzivno za sve osim za Italijana Matteolija. Zbog toga je ovaj mirno nosio masku, a svi koji su ga vidjeli gorjeli su od uzbuđenja i radoznalosti.

Postoje dva unosa u dnevniku garnizona Bastille koji se odnose na Gvozdenu masku. Prvi glasi: „Guverner ostrva Saint Margaret Saint-Mars preuzeo je dužnost komandanta Bastilje 18. septembra 1698. godine i doveo sa sobom nepoznatog zatvorenika u crnoj baršunastoj maski, koji je, još pre dolaska na ostrva, je držan pod prismotrom u tvrđavi Pinjerol”. Drugi zapis od 19. novembra 1703. kaže da je tog dana „neočekivano umro nepoznati zatvorenik u baršunastoj maski, kojeg je Saint-Mars uvijek nosio sa sobom”.

Saint-Mars je upisao pokojnika u spiskove crkve Svetog Pavla pod imenom Marteoli (kako je, inače, Matteoli Louvois često nazivao u svojim depešama u Saint-Mars). Vjerovatno je tokom godina komandant zaboravio ime svog zatvorenika ili pogriješio – u to vrijeme imena su često bila pogrešno napisana, posebno strana.

Književnost

Ladusett E. Gvozdena maska ​​(roman). – M., 1992.

Ptifis J.-C. Gvozdena maska. – M., 2006.

Topin M. Čovjek u željeznoj maski. – Pariz, 1870 (postoji predrevolucionarni prevod na ruski).

Tijelo misterioznog zatvorenika je zakopano. Ime pokojnika bilo je skriveno pod pseudonimom Iron Mask. Od druge polovine osamnaestog veka naučnici i istraživači se spore oko toga ko je maskirani zatvorenik, čije je poslednje utočište bila Bastilja. Legenda je postala osnova za tračeve i potragu za kandidatima za ulogu zatvorenika. Podaci se i dalje čuvaju u tajnosti, a djelo “Gvozdena maska” izaziva interesovanje čitalaca za događaje iz tog doba.

Priča o poreklu

Pravo ime zatvorenika Bastilje, koji je postao povod za spekulacije i legende, nije poznato. Ispostavilo se da je njegov drugi pseudonim zatvorski broj: 64489001. Istraživači sugerišu da je datum rođenja mladi čovjek je blizu četrdesetih godina sedamnaestog veka, a tokom svog života čovek je uspeo da obiđe nekoliko zatvora. Zanimljivo je da se ispostavilo da je gvozdena maska ​​koju je nosio zatvorenik izmišljena. U stvarnosti, zatvorenik je nosio baršunastu masku, koja je pomogla da ostane neprepoznatljiva i nije izazivala neugodnosti. Njegov identitet nije bio poznat čak ni stražarima.

Prvi put su počeli da govore o zarobljeniku Bastilje za vreme vladavine. Udovica kraljevog brata Charlotte Elizabeth od Bavarske, u pismima rodbini poslanim 1711. godine, dijelila je tračeve koji su kružili na dvoru. Žena je napisala da su na sudu razgovarali o misterioznom zatvoreniku, čiji identitet ostaje nepoznat, jer mu je lice stalno prekriveno gvozdenom maskom. Charlotte je uvjeravala da je gospodin X, skrivajući se ispod metala, engleski lord koji je učestvovao u zavjeri protiv engleskog kralja Vilijama od Oranskog III.

Tada je podatak o nepoznatom ko je bio u pritvoru objavljen u “Tajnim bilješkama o istoriji Perzije”, objavljenim 1745. godine. Imitirajući Monteskjea, anonimni autor je napravio istraživački rad u umjetnički stil… Nepoznati pisac opisao je priču o Giaferu, vanbračnom sinu Luja XIV, koji je bio zatvoren zbog šamara svom polubratu, dofinu. Kopile sin King i Louise de Lavalier su navodno došli pod zatvorski nadzor u dobi od 16 godina.

Gravura “Gvozdena maska”.

Godine 1751. objavio je knjigu pod naslovom Doba Luja XIV. Pošto je dva puta bio zatvoren u Bastilji, pisac je iz prve ruke znao šta se dešava u zatvoru. Volter je vidio one koji su služili Gvozdenu masku. Iako stvarne činjenice nije raspolagao, pisac je pretpostavio da se brat francuskog kralja krije pod velom tajne. Volter je vjerovao da se sin i njen miljenik kriju od očiju javnosti u Bastilji.

Legende i verzije

Ideje o porijeklu misteriozne osobe iznijeli su Chancelle de Langrange, Senac de Melian, Griffet, Abbot Papon, Lenguet, Charpentier i Soulavi. Neki su tvrdili da je za to kriva Burbonska tajna, što je bilo kraljičino nepoštenje. Čuvajući ime zatvorenika, po nalogu kraljevske porodice, list sa njegovim podacima isključen je iz registra Bastilje. Pouzdano se zna da se podatak nalazi na strani 120 i da je osvjedočen 1698. godine, u vrijeme dolaska zarobljenika.

To su rekli tračevi iz osamnaestog veka dvorski udar, zbog čega na prijestolju sjedi kraljev brat blizanac, a pravi vladar je pod ključem. Ova pretpostavka je ostavila traga na reputaciji Burbona i autentičnosti krvne loze. Početkom 19. vijeka ovu teoriju su promovirale pristalice koje su uvjeravale da je Napoleon potomak pravog kralja.

Ercol Mattioli je imenovan među kandidatima za ulogu Gvozdene maske. Italijanski avanturista bio je poznat po sporazumu sa kraljem 1678. Mattioli je prodao državne tajne, zbog čega je prevezen u Bastilju.

Ovo nije jedina verzija zatvorenika koji nije plave krvi. General Bulond bi se takođe mogao sakriti iza maske. Podaci iz tajnih dnevnika Luja XIV sugeriraju da je nakon prekršaja tokom Devetogodišnjeg rata general bio zatvoren.

Iz pouzdanih izvora poznato je da je Gvozdena maska ​​držana u društvu još osam kriminalaca u tvrđavi Pignerol. Istorija drugova u nesreći nije impresivna. Neki su prebačeni u druge zatvore i umrli, neki su pušteni. Rasprava o tome ko bi mogao biti tajanstveni čovjek koji se krio ispod gvozdene maske danas ne jenjava.

Adaptacije ekrana

U legendi o Gvozdenoj maski postoje nedosljednosti i nedosljednosti koje pokreću zanimljive zaplete koje reditelji koriste u filmskim adaptacijama. Legenda o misterioznom zatvoreniku Bastilje postala je osnova za nekoliko cjelovečernjih filmova. U njima su glumili priznati glumci, zahvaljujući kojima se filmovi žele gledati iznova i iznova.

Prvi put priča o misterioznom zatvoreniku predstavljena je na velikim ekranima 1962. godine. Film je režirao Henri Decouen. Glavni lik je bio u inkarnaciji, poslan da spasi zatvorenika. Mušketir ne prati vrijeme i zatiče ćeliju praznu, jer je kćerka poglavice Bastilje, koja je zaljubljena u njega, pomogla Gvozdenoj maski da pobjegne.

Snimak iz filma “Gvozdena maska”

1976. javnosti je ponuđena nova interpretacija, u kojoj je tumačio glavnog lika. Radnja je opisala kraljevog brata blizanca koji se zaljubio u ćerku cimera iz ćelije. Louis je zarobljenika prebacio na ostrvo Saint-Margaret, saznavši za njegova osjećanja, i stavio mu masku na lice. U to vrijeme, D “Artagnan je pomogao šefu vlade da zamijeni braću kako bi izvršio državni udar.

Godine 1998. igrao je uloge Luja XIV i njegovog blizanca Filipa, okovanih gvozdenom maskom, u istoimenoj traci. Film je ostao upamćen po razmjerima i velikim imenima umjetnika, jer su u njemu glumili i. Danas se slika smatra najvećom filmskom adaptacijom priče o Zarobljeniku Bastilje.

Jako je dobro da na VO ima toliko ljudi koji nisu ravnodušni, a vrlo često sugerišu o čemu da piše. Na primjer, nakon materijala o dvorcu IF, mnogi su željeli saznati više o mitskoj Gvozdenoj maski i dvorcu na ostrvu Saint-Marguerite, u kojem se čuvao prema Dumasovom romanu „Vikont de Bragelon ili deset godina kasnije ”. A evo šta je sa svim ovim, pokazalo se, moguće (i treba reći!) Različitim pametnim proračunima, čini se, moglo se utvrditi da je upravo ovaj zatvorenik rođen oko 1640. godine, a umro 19. novembra 1703. godine. Pod brojem 64389000 držan je u raznim zatvorima, uključujući (od 1698.) i Bastilju, i tamo je držan u baršunastoj maski (a tek u kasnijim legendama pretvara se u željeznu masku).

Većina najbolji način”Gvozdena maska” iz istoimenog filma iz 1962. sa Jean Mare u ulozi D'Artagnana.

O ovom misterioznom čoveku prvi put je napisano u knjizi “Tajne beleške o perzijskom dvoru”, objavljenoj u Amsterdamu 1745. – 1746. godine, i tamo je objavljeno da je “Gvozdena maska” vojvode od Vermandoa, sin kralja Luja XIV i njegove ljubavnice Louise de Lavalier, koji je poslat u zatvor jer je ošamario dofina po licu. Međutim, ova priča je apsolutno nevjerovatna, budući da je pravi Luj od Burbona umro 1683. godine, kada je imao 16 godina.

Film iz 1962.: Kardinal Mazarin naređuje D'Artagnanu da dovede zatvorenika sa ostrva Sainte-Marguerite da zameni teško bolesnog kralja Francuske.

Tada je veliki Volter stavio ruku na dramu Gvozdene maske. U eseju “Doba Luja XIV” (1751.) prvi je napisao da je “Gvozdena maska” niko drugi do brat blizanac Luja XIV, apsolutno sličan njemu, a samim tim i veoma opasan kao mogući uzurpator

Zatvorenik u gvozdenoj maski na anonimnoj gravuri iz vremena Velike Francuske revolucije.

Holandski pisci, koji nisu voljeli Francusku i pokušavali su u svakoj prilici baciti sjenu na njene kraljeve, izjavili su da je “Gvozdena maska” … komornik i ljubavnik kraljice Ane od Austrije i stoga pravi papa Luja XIV. . Tada je isusovac Griffe, koji je devet godina služio kao ispovjednik u tvrđavi Bastilja, govorio o “Gvozdenoj maski”, 1769. objavio je esej u kojem je citirao dnevnik kraljevskog poručnika Bastilje, prema kojem je septembra 19. 1698. ovdje je doveden zatvorenik u sedan stolici sa ostrva Svete Margarete, ime nepoznato, a lice je bilo prekriveno crnom baršunastom (ali ne gvozdenom) maskom.

Uoči Drugog svjetskog rata, na ostrvu Sainte-Marguerite izgrađena su dva betonska sanduka za odbranu ostrva.

Danas je cijelo ostrvo Sainte-Marguerite obraslo gustom šumom eukaliptusa i borova. U selu na ostrvu ima dvadesetak objekata koji su prvenstveno namijenjeni za usluživanje turista. Pa, u samoj tvrđavi je otvoren Pomorski muzej u kojem se mogu vidjeti nalazi otkriveni na potonulim rimskim i arapskim brodovima i gdje su nekadašnje odaje otvorene za turiste, i naravno, odaja Gvozdene maske i rimske cisterne, u koju su Rimljani držali svježe ulovljenu ribu. Za ljubitelje ratnih spomenika tu je i malo groblje francuskih vojnika koji su učestvovali u Krimskom ratu, kao i groblje severnoafričkih vojnika koji su se borili za Francusku tokom Drugog svetskog rata. Tu je i malo imanje čiji je vlasnik Vijaya Malli, indijski milioner i vlasnik tima Formule 1 Force India. Pa on je toliko ekscentričan subjekat da je poželio da tamo ima vilu za sebe, ali to je jedini prizor.

Izvor: tigerdoor.ru

708 Pregleda