Ovo su 7 TAJNIH OBREDA vlaške magije!

Vlasi su uvereni da njihove žene ili ljubavnice, po savetu vračara, ili same vračare, mogu da upravljaju njihovom polnom moći.

U Timočkoj Krajini ima rituala koji su preživeli iz drevnih vremena i u koje se još veruje

BOŽANSTVA I DUHOVI

1. Vrhovno božanstvo je Muma Paduri, koja vlada zemljom, njen pomoćnik je Tartor, vladar vode, a vatrom gospodari Zmeu

Vrhovno vlaško božanstvo je Velika, Šumska majka, Muma Paduri. Ona živi, kako joj i ime kaže, u šumi, a na proplanke izlazi u dugoj haljini i raspletene kose, da bi čula pozive vračara ili devojaka. Lepa je kao boginja, ali neretko se ukazuje i kao odrpana starica.

Njen prvi pomoćnik je Tartor. Veruje se da njih dvoje u letnjim noćima igraju i pevaju, a nekad u svoje kolo uvuku i smrtnike, pa zajedno orgijaju.

Vodeni duhovi

Muma Paduri vlada zemljom, Tartor vodom, a vatrom gospodari Zmeu ili Zmaj. On je pola životinja, a pola čovek, i oko sebe baca varnice dok leti; boravi na planinama i u šupljim bukvama.

banner

Zmaj i tetke

Šumirol ili Tetke, kako ih nazivaju na srpskom, tri su demona u liku starica u crnini. One napadaju čoveka tokom čitavog njegovog veka, šaljući mu bolesti.

Vlve ili Vile su vitke i visoke ženske prilike, obučene u duge bele ili zelene haljine i okićene vencima cveća. Javljaju se u grupama, a njihova igra i pesma omađija posmatrača. Žive u pećinama, i prijateljski su raspoložene prema ljudima, koji im ispred staništa ostavljaju belege da skinu čini i izleče bolest.

2. Obredi vlaške magije mogu da se izvode samo na mestima gde se okupljaju saveznici vračara – vile i duhovi

Vlaške vračare svoje obrede vrše na mestima gde se okupljaju njihovi saveznici – vile i duhovi. Obično su to mesta gde se ranije dogodila nasilna smrt, stoletna stabla bez krošnje ili napuštena groblja, piše u knjizi „Tajne vlaške magije“ Jasan Jojić, kojoj dugujemo većinu saznanja navedenih u ovom tekstu.

Vlaške vračare tamo se upućuju noću, same i ćutke, i nikako se ne okreću za sobom.

Pragovi i raskršća

banner

Složeniji obredi, u kojima vračare prizivaju čitave armije duhova i sama božanstva, čak i Sunce, Mesec i zvezde, međutim, zahtevaju posebna mesta. Zvezda Danica, na primer, može se prizvati samo posle ponoći ako vračara stoji ispod krošnje šljive; Draku se vračara obraća s praga vodenice, a obredno dozivanje drugih demona vrši se na raskršćima. Mesta gde se ukrštaju putevi su ona gde se nešto koncentriše i zatim grana, a u verovanju ljudi imaju posebno mesto. Vlasi, tako, imaju običaj da se pogrebna povorka od pokojnikove kuće do groblja zaustavlja na svakoj raskrsnici. Ovim se odaje počast precima, ali i pokojniku se otežava da nađe put do kuće ako se povampiri. 

Veruje se da se ovako najlakše mogu izlečiti osip kože i glavobolja, ali i druge nesreće koje čoveka snađu bez vidljivog povoda. Tri večeri zaredom treba obolelo mesto protrljati zlatnim predmetom ili novčanicom, a zatim taj nakit ili novac ostaviti na raskrsnici da ga neoprezni ili pohlepni čovek uzme – i tako i bolest ili tegobu. Vlasi u ovome ne vide nešto nepošteno niti ih grize savest, jer smatraju da su svoj lek tim zlatom ili novcem platili.

PROČITAJTE JOŠ:

Prizivanje demona

Na raskrsnicu će izaći i vračara kad mora da prizove demone. Pošto tada niko ne sme da joj prekine obred, slučajne prolaznike izbegavaju tako što biraju gluvo doba noći, a da bi bile sigurne da niko neće naići, na raskrsnicu izlaze kad su jak vetar, mraz ili nepogoda.

Teranje bolesti

Na raskrsnici ljudi ostavljaju svoje stvari u nadi da će ih neko drugi uzeti i preuzeti i njihov problem. Tri večeri zaredom obolelo mesto treba protrljati novčanicom, a zatim taj novac ostaviti na raskrsnici

ZAŠTITA OD UROKA

3. Veruje se da neki ljudi pogledom – uglavnom nesvesno – mogu doneti nesreću. Najpodložniji zlim očima su deca, ali i nezaštićene odrasle osobe

I kod Vlaha se zna za zle ili urokljive oči. Veruje se da neki ljudi pogledom – uglavnom nesvesno – mogu doneti nesreću. Najpodložniji uroku su mala deca, ali i odrasli koji ništa nisu preduzeli da se zaštite. Posledice uroka su nervoza i svadljivost, što za posledicu ima napete odnose u porodici. Kad se to desi, Vlasi se obraćaju vračarama za pomoć.

Poreklo zla

Tada počinje obred skidanja uroka, a baje se ovako: „Doletela bela ptica iz belog mora i donela belo mleko u bele kljunice, pa pustila na beli kamen, crk‘o puk‘o beli kamen, crk‘o puk‘o ko dete urek‘o, ako bude muško, ispuklo mu mudo, ako bude žensko, ispukla joj sisa, ako bude devojka, otpala joj kosa, sve joj se druge podsmevale“.

Ipak, najsigurnije sredstvo zaštite je beli luk. Ima posebno mesto u medicini i magiji Vlaha: on je začin, lek, ali i oružje u borbi protiv zlih demona.

Čen belog luka na čelu porodilje štiti i majku i novorođenče od uroka. Treba ga nositi sa sobom i kad se pođe na put, jer štiti od đavola i zlih vila koje čovek može da sretne. 

Treba ga imati uz sebe i kad se prolazi pored groblja.

Čen belog luka

Kad se čen belog luka nosi u džepu, sprečava mučninu i nesvesticu; kad se nosi pod kapom, otklanja migrenu koja se javlja kao posledica uroka.

Kad bolest prođe, taj se čen baca u vatru ili reku, uz reči: „Sa (kaže se ime bolesnog) rane na beli luk prešlo i u vatru došlo“.

Venac obešen u štali štiti životinje, a u polju useve. Kad zapreti neka epidemija životinjama ili nesreća usevima, venac belog luka kači se u štali ili u polju.

Beli luk ima ulogu i na samrtnom času Vlaha. Veruje se da umirućem pred smrt treba okačiti venac belog luka oko vrata, da bi se tako zaštitio od demona koji ga mogu navesti da zaluta na putu do onog sveta i povampiri se.

PROČITAJTE JOŠ:

Beli luk kao štit

Čen belog luka na čelu porodilje štiti i majku i novorođenče od uroka. Treba ga nositi sa sobom i kad se pođe na put, jer štiti od đavola i zlih vila. Treba ga imati uz sebe i kad se prolazi pored groblja

LEČENJE EPILEPSIJE

Vlaške vračare tvrde da leče epilepsiju. I ne samo to: kažu da izlečeni epileptičar, iskustvom stečenim u vreme napada, može da čini dobra dela drugima.

Ritual

U predanju Vlaha, epilepsija se leči tako što se onome koji je ima (ne smatra se bolešću!) daju pečena jaja grlice i obareno srce crne kokoške ili ježa, ili krv obredno žrtvovanog psa ili lastavice.

Pomaže i slepoočna kost praseta zaklanog za Božić: posle praznika ova se kost dodatno peče, pa se mrvi u prah, koji se rastopljen u vodi daje bolesniku.

Veruje se da pomaže i kađenje, odnosno udisanje dima spaljenih krila slepog miša ili zmijske košuljice, ali najdelotvornijim se smatra sledeći ritual, koji izvodi vračara: crvenom ili belom bojom označi se mesto gde je epileptičaru tokom napada pala glava.

Kad se povrati, to se mesto prekopa motičicom nad kojom je bajala vračara; buba, glista ili komad ugljena koji se prilikom kopanja nađu zapale se i pepeo rastvori u vodi; tom se vodom, uz obredne reči, epileptičar prska, a deo mu se da da popije.

Zamotuljak

Kosa i nokti, po verovanju Vlaha, jedini su delovi čovekovog tela koji ne trule. Oni prate čoveka i do onog sveta, pa mogu da ga sačuvaju od epilepsije.

Prevencija napada

Vlaške vračare veruju da se epilepsija može sprečiti. Novorođenčetu u porodici u kojoj je bilo epileptičara, desetog dana po rođenju, na dan krštenja, pravi se amajlija od pramena kose, nokta sa palca desne ruke i leve noge

PROČITAJTE JOŠ:

LJUBAVNE ČINI

5. Svaka vlaška vračara zna veliki broj bajalica koje podstiču zaljubljivanje i trajno vezivanje. Najčešći predmet u ovim ritualima je katanac

Ljubavna magija kod Vlaha veoma je razvijena, a čaranja i bajalice usmereni su ka pridobijanju partnera. Svaka vlaška vračara zna veliki broj bajalica koje podstiču zaljubljivanje i trajno vezivanje. Najčešći obredni predmet u ovim ritualima je katanac, simbol zarobljavanja i oslobađanja. Vrlo često se koristi i med. Iz kuće onog kome se vrača uzimaju se crveni i beli konac, šećer i voda.

Crveni konac

Jedan od obreda ljubavne vlaške magije izgleda ovako: dok je još noć, pred svitanje, vračara se sa onim ko je naručio bajanje upućuje ka potoku koji teče u pravcu istok-zapad. Kad dan na horizontu počne da se beli, vračara opkorači potok, strukom bosiljka udara po vodi, a zatim njime prska teglu s medom. Izgovara obredne reči: „Stavila mi na glavu Mesec sjajni, na prsa bleštavo Sunce, na ramena dve zvezde Danice, na leđa ružu crvenu, po naručju i bedrima sitne zvezde, da ceo svet gleda u njih, a s još većim žarom (tu se kaže ime onog koji se privlači), da mu ne daju mira ni kad leži, ni kad spava, ni kad priča, dok meni ne dođe da sebi srcu olakša…“

Protiv preljube

Vlaška magija, veruje se, pomaže i kod ljubavnog neverstva: prevareni partner okupa sasvim male mačiće, one koji još nisu progledali, i ta se voda podmetne partneru koji je počinio preljubu da je popije. Veruje se da posle toga postaje slep kod očiju za sve osim supružnika.

Amajlija protiv neverstva pravi se na sledeći način: nađu se puž koji nosi dve slepljene kućice i slepi miš. Puž se ubije i kućice očiste, a šišmišu se odseku vrhovi krila i stave u puževe kućice, pa zaliju voskom. Užarenom iglom probuše se rupice na kućici i kroz njih provuče lančić, da bi amajlija mogla da se nosi oko vrata.

Osveta za neverstvo

„VEZIVANJE“ MUŠKARCA

6. U Timočkoj Krajini česti su slučajevi da muškarci budu sposobni za ljubavni čin samo s jednom ženom, a da u pokušaju da vode ljubav sa nekom drugom – ispoljavaju impotenciju

Za njih se kaže da su „vezani“, a da ih „odveže“, može samo vračara.

Alibi za neverstvo

Muškarca vezuje žena da bi ga imala za sebe, ali i ljubavnica, i tada je nefunkcionalan u braku. Ima, međutim, i slučajeva da žena svog muža vezuje sasvim, da ga čini potpuno impotentnim, da bi obezbedila alibi za svoje ljubavne izlete.

Žena muškarca može vezati i na daljinu, i pre nego što je imala odnos s njim. Pri susreti se zagleda u njega i, dok izgovara magijske reči, na crnom koncu veže deset čvorova.

Ovi su rekviziti cenjeni jer rodbina umirućeg dobro pazi da ne dođu u ruke vračare, i tako budu upotrebljeni za zlo.

Ubistvo zbog obreda

Odvezivanje se, uz magijske reči, najčešće vrši nožem (da iseče vezu), tamjanom (da otera zle demone) i belim lukom (da spreči nove čini). Ali, da bi obred odvezivanja uspeo, vračara treba da zna ko je i kako izvršio vezivanje. Neke do tih podataka pokušavaju da dođu gašenjem ugljevlja, neke se mole Bogorodici, ali na kraju se sve svodi na to da vezani muškarac od žene koju sumnjiči za impotenciju nastoji da sazna na koji način ga je vezala.

Krv na prstenu

Bezazlenije vezivanje obavlja se tako što žena svog usnulog ljubavnika pogleda kroz prsten umočen u menstrualnu krv. Muškarac posle toga oseća stalnu potrebu za njom, a prepone mu stalno trnu od žudnje

PROČITAJTE JOŠ:

RUSALJE

7. U neke žene se na Duhove ili Trojice usele vile i odvedu ih na putovanje u svet mrtvih. One tada znaju šta će se dogoditi u budućnosti

U Timočkoj Krajini žene uoči Silaska Svetog duha na apostole, odnosno Duhove ili Trojice, obuzima strepnja. U neke od njih tada će se useliti vile i odvesti ih na jedinstveno putovanje – u svet mrtvih. Kroz te će žene govoriti pokojnici, a kad se vrate iz nesvesti, sporo i u bolovima, znaće šta će se desiti u budućnosti. To su rusalje ili rusaljke, koje se pominju u nekim pisanim spomenicima još iz 13. veka!

Ovaj obred u tesnoj je vezi s prastarim verovanjem u zagrobni život. Pomane, daće mrtvima, čak direktno prethode rusaljama – daće su obilne u dva po podne, a padanje u trans dešava se u pet.

Izvor: www.alo.rs

56 Pregleda